Tuesday, December 7, 2010

Filem Malaysia rosak?


Assalamualaikum.....
haipxxx!!.. ^^,
yep.. filem Malaysia (sebenarnya aku maksudkan dengan filem Melayu.. yep.. Melayu)...
ada apa dengan filem Malaysia?.....
apa keistimewaannya?
apa kekurangannya?....

Antara filem Malaysia yang tidak kurang lucahnya... yep..


Whoaa!..... banyak kita dengar pendapat orang ramai tentang filem Malaysia.. ada yang menyokong, ada yang kurang senang, dan ada jugak yang... tengok je.. best atau tak diorang sendiri tak tahu.. ngiahh!!.. Sekarang aku taknak cakap pasal kebaikan (sebab mmg mane-mane cite Malaysia mesti ada moral story dia.. kalau tak hormat pada orang tua, taat pada agama... haha!!)..

Tak mau sentuh lagi bab filem Malaysia, jom kita skodeng filem Indonesia dahulu.. lepas tu kita kembali ke filem Malaysia... 

Filem Setan Facebok dari Indonesia

dari sudut pandangan aku terhadap filem ni, rakyat Indonesia mengamalkan kepercayaan khurafat... di mana mereka percaya wujudnya hantu ni then mengacau manusia buat onar sana sini.. bla ... bla.. bla... secara tak langsung kita melabelkan masyarat Indonesia sebagai masyarakat yang kuno (masih mempercayai hantu-hantu nih!!)

Ini pula filem hantu Malaysia
Apa kurangnya Malaysia?. Kuman di seberang nampak, gajah di depan mata tak nampak... haha!!.. secara tak langsung filem/drama Malaysia sudah menggambarkan sikap rakyat negara kita sendiri... bak kata pepatah, ibarat membuka bekung di dada sendiri.....

Aku malas da nak cari gmbar2 kat google.. teruskan je la... next tentang social life remaja di Malaysia.... kehidupan yang bergelumang dengan maksiat (contoh filem Bohsia) menghalalkan kawin kontrak (drama Asmara) memalukan kaum wanita (drama Chinta) dan lain2 lagi.... boleh katakan.. kita dah memalukan diri kita sendiri.. 

Yep... semua orang tahu.. Filem Malaysia nak maju.... tapi bukan dengan cara meniru budaya yang negatif (mat saleh buat 2 Fast 2 Furious, kite buat V3 n KL Menjerit) tak!... cuba cari idea yg lebih baik dari diorang (sejajar dengan Malaysia sebuah negara Islam)... yep... Negara Islam... 

dari sudut pandangan aku lagi, kebanyakkan filem atau drama Malaysia cuba mendapatkan perhatian dan publisiti dengan cara yang salah (dengan mencampur adukkan unsur lucah, aksi yang melampau yang mampu mempengaruhi remaja dan lain2 lagi)..... yee.. budak2 darjah 2 dah boleh baca "Filem/drama ini sesuai untuk tontonan kanak-kanak 13 tahun keatas dan penjagaan ibu bapa diperlukan".. Mana nak cari ibubapa bila nampak je text uh terus ckp "ok sume anak-anak p masuk tito.. cite ni haram korang tengok <sambil libas2 rotan>"... xde nye... itu la kate..... 

Baru-baru ni aku ada terbaca post kat wall kawan aku... "Kebanyakkan gadis pakai tudung sekarang ni bertujuan untuk tutup love bite" - petikan dari Filem "aku masih dara".. hahaha.. tajuk pun mampu buat aku gersang len macam.. lepas ni kuar plak filem "aku sudah hilang dara".. then "aku mengandung anak haram" pastu "aku buang bayi" ahaha!..... ape la.. daripd skrip filem Aku masih virgin uh dah tahu yang kita mencela orang yang menutup aurat (melaksanakan perintah Allah).... at least tertutup daripada mendedahkan.... kalau.. KALAU ok?.. kalau diorang nak tutup love bite sekali pun.. bukan kah itu perkara yang lebih baik daripada mendedahkan love bite uh daripada menimbulkan fitnah-fitnah orang?... keji......

kesimpulan yang tersimpul.... pengarah filem Malaysia perlu mencari idea yang lebih baik dan pastikan ianya sesuai untuk tontonan semua lapisan masyarakat tempatan..... harapan aku ialah, cuba buat satu realiti program mencari bakat baru pengarah filem... ianya lebih bermanfaat daripada mengadakan program realiti pencarian penyanyi yang dah berlambak tu....... jangan gara-gara ketandusan idea, kita terpaksa menggunakan idea yang -ve untuk mencari publisiti... yea?.... Wallahuallam...